Vad svenskar äter mest

Article 1

Alla länder har sina egna maträtter och mat trender och de kan variera rejält från år till år. För tillfället är svenskar mycket miljö- och hälsomedvetna och på gator och torg görs det reklam för allt som har med rent, sockerfritt, fiberrikt och fettsnålt som möjligt. Men är det verkligen så att svenskar äter supernyttig mat hela tiden eller pågår det en hel del fusk bakom lyckta dörrar. I en artikel i Aftonbladets viktklubb så har man jämfört Livsmedelsverkets redovisning av svenskars tio populäraste livsmedel, baserat på vad de handlar, med den redan nämnda viktklubbens topp tio varor enligt vad medlemmarna själva hävdar. Är det så att man är ärlig om sina matvanor eller avslöjar livsmedelsverket en annan sanning?

1. Den främsta matvaran som handlas i Sverige är enligt Livsmedelsverket (LV) pizza medan Aftonbladets Viktklubb (AV) sätter ägg som nummer ett. Pizza finns över huvud taget inte med på AV listan. vilket antingen betyder att medlemmarna här är så fokuserade på sin vikt att de undviker denna mat eller att de ljuger.

2. Köttfärssås/Banan. Även här har vi en karaktäristisk skillnad där kött ställs gentemot grönt. Bananen är förvisso en mycket god källa till Potassium och proteiner så om AVs medlemmar äter mer an denna vara snarare än köttfärs är det bara att gratulera.

3. Stekt lax/Mellanmjölk. Lax är en fantastisk källa till det livsnödvändiga Omega 3 och står inte att finnas på AVs lista. Även om man är inne på hårdbantning så bör lax definitivt vara en del av den regelbundna kosten, liksom andra feta fiskar som till exempel makrill. Mellanmjölk återfinns på båda listorna.

4. Banan/Äpple. Frukt och grönt är mycket viktigt och man bör ge extra vikt på grönsaker då frukter innehåller mycket fruktos – fruktsocker. Ät minst en eller två frukter om dagen och helst 3-4 enheter grönt.

5. Mellanmjölk/Kaffe. Knappast förvånande för någon.

6. Vetebröd/Bregott. Bröd är gott och en bra källa till vitamin B. Man bör dock vara lite sparsam med bröd som innehåller mycket vetemjöl då det finns väldigt många kalorier i det.

7. Kycklingbröst/Tomat. Båda är källor till järn och vitaminer och är att rekommendera för alla som vill hålla koll på midjemåttet.

8. Hårdost/Lättmjölk. Ost och mjölk är båda källor till kalcium.

9. Lasagne/Apelsin. Här är det återigen antingen fråga om duktiga AV medlemmar eller att man böjer något på sanningen.

10. Bearnaisesås/Gurka. Totala motsatser – fett och kaloririkt gentemot smalt och kalorisnålt.