Hur livsmedlens placering påverkar inköp

Article 10

De flesta människor har hört talas om hur det finns ett antal knep som livsmedelsbutiker tillämpar för att få sina kunder att handla så mycket som möjligt. Ett gammalt beprövat exempel är att ställa mejeriprodukter som mjölk och yoghurt så långt inne i butiken som möjligt så att konsumenten ”tvingas” gå förbi det stora och lockande sortimentet som affären har att erbjuda, och på så sätt frestas att köpa mer än tilltänkt. Enligt tidningen Råd och rön så är det verkligen ingen slump hur varorna är placerade och det kan vara intressant att som konsument bli mer medveten om dessa tricks.

Enligt marknadsföringsexperter så finns det ett antal mål som varje butik har när det kommer till sin livsmedelsplacering. Framförallt handlar det om uppmärksamhet, det vill säga att man placerar dem på ett sätt att kunderna inte kan missa dem. Ett typiskt exempel på detta är att man placerar en salladsolja i mitten på en lång hylla och sedan flyttar den till den yttersta kanten istället – på sina håll har detta visats sig ge en skillnad i försäljning på hela 1000 procent!

Eftersom de flesta människor är högerhänta får det dem att automatiskt att gå i en viss riktning när de går och handlar, vilket innebär att butiken placeras sina varor så att de alltid är framme. Högerhänta tenderar att gå i motsols riktning då de vill ha högerhanden fri för att plocka på sig varor, och därför bör livsmedlen vara riktade åt det motsatta hållet.

Inget doftar så gott som nybakat bröd så har man en ugn i sin butik är det smart att placera den vid entrén eftersom folk kommer att bli hungriga så fort de känner doften.