Superlivsmedel som lever upp till sitt namn

Trots att superlivsmedel inte varit på tapeten särskilt länge, har nog de flesta av oss hört talas om dem. Att de ska vara extra bra för kroppen har ingen missat, men du är säkert nyfiken på vilka livsmedel som räknas som superlivsmedel och vilka fördelar du kan förvänta dig.

Namnet superlivsmedel kommer från engelskans ”superfood” och innefattar helt enkelt livsmedel som anses vara extra hälsosamma för kroppen. Utöver vitaminer och mineraler så innehåller många superlivsmedel mycket antioxidanter, som ger kroppen en energiboost såväl som motverkande av fria radikaler och förebyggande mot oxidativ stress. Oxidativ stress påverkar både den inre hälsan, men även ditt yttre kan påverkas av processen. Men antioxidanter är bara en av supermatens många fördelar och även om superlivsmedel anses bra i allmänhet, finns det livsmedel som är extra fördelaktiga för specifika områden.

Nedan ser du några superlivsmedel och vad de anses vara särskilt bra för:

  • Avokado innehåller både fettsyror och flertalet vitaminer, däribland E-vitamin, K-vitamin och Folat. Detta gör avokadon gynnsam för både hjärta, kolesterolnivåer samt hud och hår. Avokadon har dessutom ett högt kaliuminnehåll som verkar bra för muskler och blodtrycksreglering.
  • Valnötter hjälper oss att somna lättare då de innehåller melatonin, ett hormon som bland annat har en sömngivande effekt. Valnötter innehåller även omega 3, vilket kan vara en bra källa för vegetarianer eller personer som av andra anledningar inte äter fisk. Valnötter sägs ge både slätare hy och starkare skelett.
  • Blåbär innehåller antioxidanter, en hög halt antocyaniner samt vitaminer och mineraler. Blåbäret har länge varit känt för att främja synen, vilket kan vara nog så viktigt i sig, men bäret förtjänar uppmärksammas på fler områden. Det kan låta märkligt men blåbär kan faktiskt hjälpa såväl en förstoppad som lös mage. Detta då torkade blåbär anses hjälpa mot diarré medan färska bär motverkar förstoppning.
  • Grönkål har ett högt innehåll av kalcium och kan vara ett bra val för dig som inte får i dig kalcium på traditionellt sätt, via mjölken. Dessutom sägs grönkål sänka det dåliga kolesterolet och kunna hjälpa dig med viktnedgången, då den innehåller både fiber och proteiner trots det låga kaloriinnehållet.

Superlivsmedel innehåller ofta många olika näringsämnen som är bra för kroppen på olika sätt. På sätt och vis skulle man kunna säga att alla antibakteriella superlivsmedel med antioxidanter gynnar hela kroppen, då oxidativ stress och inflammationer kan förebyggas samt motverkas, vilket i sin tur är bra för såväl leder som tänder. Kanske kan du undvika trötta ben eller onödiga tandbesvär som kräver extra tandläkarbesök eller till och med specialisttandvård med spetskompetens.

Även om vissa livsmedel är bättre inom vissa hälsoområden, så är det helheten som räknas och det är därför viktigt att man äter en balanserad kost. Det viktigaste är således att få i sig det rekommenderade intaget av samtliga vitaminer och antioxidanter. oavsett om det uppnås via superlivsmedel eller ej.

En annan fördel med ovan nämnda livsmedel är att de är goda och inte alls svåra att inkorporera i vardagen. Det finns mängder av nyttiga livsmedel som kan gå under beteckningen ”superlivsmedel”, så det är bara att komma igång med nyttigheterna!